Porozmawiajmy o jakości...!

BAZA WIEDZY

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

TQM (ang. Total Quality Management), czyli kompleksowe zarządzanie jakością. Podstawy tej idei powstawały po zakończeniu II wojny światowej, w efekcie współpracy nawiązanej przez W.E. Deminga oraz J.M. Jurana ze Związkiem Japońskich Naukowców i Inżynierów. Podstawy TQM zawarł również A. V. Feigenbaum w swojej książce pt. „Total Quality Control – Engineering and Management” oraz Ph. Crosby w “Quality is free: The Art of Making Quality Certain” wydanej  1979r.

J.S Oakland definiuje TQM jako „…koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, która poprzez planowanie strategiczne kierownictwa, a następnie włączenie wszystkich zatrudnionych do realizacji tej strategii pozwala spełnić oczekiwania klienta, a tym samym utrzymać lub poprawić pozycję na rynku i efektywność działań przedsiębiorstwa”. TQM ma na celu zapewnienie ciągłej poprawy jakości, obniżenia kosztów, a także pozyskanie zaufania klientów.

Głównymi elementami TQM wg modelu Oaklanda są przede wszystkim klienci, procesy oraz dostawcy. Świadczy to o ukierunkowaniu działań przedsiębiorstwa na zaspokojenie wymagań klienta, które realizowane są poprzez dobrze zorganizowane i kontrolowane procesy wytwarzania produktu, a także poprzez nabywanie zasobów, materiałów i usług u sprawdzonych dostawców. Sukces nie zostanie osiągnięty bez wykwalifikowanej kadry pracowników, która wykorzystuje techniki i narzędzia zarządzania jakością. Bardzo ważnym elementem jest również akceptowany przez pracowników system jakości, który pełni funkcje wspierającą organizację. Wymienione składowe powinny działać w atmosferze kultury, zorganizowania oraz chęci komunikowania się.

Osiem zasad kompleksowego zarządzania jakością:
•    Zorientowanie na klienta.
•    Przywództwo
•    Zaangażowanie pracowników
•    Procesowe podejście
•    Podejście systemowe
•    Ciągłe doskonalenie
•    Podejmowanie decyzji na podstawie faktów
•    Powiązania z dostawcami


W koncepcji TQM stosuje się 7 tradycyjnych narzędzi zarządzania jakością, 5S - Audyt jakości, FMEA, Hoshin kanri, Kaizen, Kanban, JIT, QFD, SMED, Six Sigma, TPM, oraz 7 nowych narzędzi jakości.

Komentarze   

0 # profile 2018-11-01 07:32
Need cheap hosting? Try webhosting1st, just $10 for an year.

Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Studia podyplomowe Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie

Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Zarządzania

Praktyki i staże w TRI

TRI

Zapraszamy na staże

Praktyki i staże

 

Chcesz aby tutaj znalazła się Twoja reklama.

Skontaktuj się z nami!!!

 

Lean Manufacturing | Narzędzia TQM | Nowa norma ISO 9001 2015

Zdobądź certyfikat w specjalnej cenie - Szkolenia w strefie studenta

Praca

Zdobądź etat w TRI, wolne stanowiska czekają na Ciebie

Nowa norma ISO 9001 2015 | Lean manufacturing | Techniki TQM

Business Excellence - for professionals