Koncepcja ta została pierwotnie opracowana przez W. A. Shewharta, dotyczyła nadzoru nad działaniami korygującymi podejmowanymi w następstwie stwierdzenia sygnału zapisanego na karcie kontrolnej. Zaproponowany przez W. A. Shewharta schemat PDCA, umożliwiał lokalną poprawę systemu, w miejscu określonym przez kartę kontrolną. W. E. Deming znacząco rozszerzył tę koncepcję na wszystkie działania realizowane w systemie, łącznie z procesami zarządzania.
Cykl ten składa się z czterech etapów:
1. Planuj (plan)
Na tym etapie należy ustalić cele, działania i procedury niezbędne do otrzymania wyniku końcowego o najwyższej jakości.
2. Wykonaj (do)
Tutaj następuje wdrożenie planu, przeszkolenie pracowników zaangażowanych w zmiany oraz zbieranie danych do analiz wykonywanych w następnych krokach.
3. Sprawdź (check)
Badanie rzeczywistych wyników i porównanie ich z oczekiwanymi rezultatami oraz sprawdzenie, co można zrobić, zmienić aby ulepszyć dany proces.
4. Koryguj (act)
Wprowadzenie sprawdzonych usprawnień, a w przypadku wystąpienia różnic w spodziewanych efektach należy podjąć działania korygujące i naprawcze.
Komentarze
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.