Audit jest narzędziem oceny i doskonalenia systemu zarządzania. W normie ISO 19011:2011 audit zdefiniowano jako: „systematyczny, niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodu z auditu oraz jego obiektywnej oceny w celu określenia stopnia spełnienia kryteriów auditu”.
Aby móc w pełni zrozumieć powyższą definicję, sprecyzowania wymagają dwa pojęcia w niej użyte: „dowód
z auditu” oraz „kryteria auditu”. Przez pierwsze rozumie się: „zapisy, stwierdzenia faktu lub inne informacje, które są istotne dla kryteriów auditu i możliwe do zweryfikowania”. Kryteria auditu obejmują: „zestaw polityk, procedur lub wymagań, stosowanych jako odniesienie”. Szczegółowe cele auditów systemów zarządzania jakością to:
• stwierdzenie zgodności lub niezgodności elementów systemu z określonymi wymaganiami,
• ustalenie skuteczności wdrożonego systemu w celu osiągnięcia określonych celów,
• umożliwienie poprawy systemu,
• spełnienie wymagań wynikających z przepisów,
• umożliwienie rejestracji systemu zarządzania auditowanej organizacji.
PN-EN ISO 9000:2006 Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia. Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2007, s.5